Harmadik nap - vasárnap (Adél)

Jól bevett hawaii szokásomhoz híven reggel hatkor kipattantam az ágyból és gyorsan megszemléltem, hogy szombat este óta mennyit változott a tenger. Korán reggel lefényképeztük a házat is, ahol laktunk, később Ottó összeállított belőle egy panorámát. Ezt követte a trópusi gyümölcs reggeli, ami eszeveszetten édes hawaii (narancsszínű) papayából, zöld narancsból, és alma-banánból állt. Ezeket előző délután szereztük be a szállásunktól nem messze egy útszéli gyümölcsös bódéban, zárás utáni jutányos áron (papaya darabja 50 cent, ugyanez Kaliforniában $1.60) Az ázsiainak látszó tulaj nőci nagyon kedves volt, ottlétünk alatt még kétszer látogattunk vissza újabb és újabb portékáért. Ő kóstoltatta meg velünk a breadfruit-ot (kenyérgyümölcs?) és egy másik zöld amorf gyümölcsöt, amiből később hosszas gondolkodás után levet fabrikáltunk egy turmixgép segítségével. Többek között ezért is érdemesebb magán háznál megszállni, mint szállodában, szállodákban ritkán van rendesen felszerelt konyha.

Reggeli gyümölcskosár

Kilátás a teraszról

Mialatt összepakoltam, Ottó otthoni szokásához hűen a számítógép karjaiban próbált magához térni az előző napi fényképek elmentése közben. Ilyenkor küldte haza az emaileket is, én pedig közben tűkön ültem...

A Poipu-i "Beech House" kora reggel

Ezen a napon a keleti part felé indultunk. Az egyik autóval is megközelíthető vízesés volt az első állomáshely. Az út a "Tunnel of Trees" azaz a fák alagutján vezetett keresztül. A körülöttünk lévő látvány lenyűgöző volt, megpróbálom szavakba önteni: közvetlenül mellettünk az út két oldalán hihetetlen zöld színű mező pompázott, a hátteret párától gőzölgő hegyvonulat sziluettje keretezte, fölöttünk az ég kacagó kékjét tökéletesre szabott ismeretlen formájú felhők díszítették, majd az égig érő fák összekapaszkodó lombkoronája tetőzte be a látványt.

A Wailua vízeséshez az 580-as út vezet. Ennek végén egy parkoló van, itt már elég sokan voltak. A parkolóban ismét tyúkokkal incselkedtünk. Számunkra még mindig furcsa volt hogy mindenfelé szabadon kószáltak. A vízesés szép volt, de csak fentről lehetett megnézni, nem lehetett közelebb menni hozzá. Szerencsére eső után lehettünk, mert két ága duzzadtan huppant a szakadék alá. A vízesés medencéjénak falát az állandó pára miatt benőtték a növények, ezek között fészkeltek fehér, egzotikus kinézetű madarak. Mindkét alábbi képen látszik egy-egy ilyan madár repülés közben!

A Wailua vízesés

A Wailua vízesés medencéje

Tyúkanyó és csibéi a vízesés mellett

Innen a Lydgate Beech hullámtörőkkel védett partjára mentünk, ami úszásra és kezdő felszíni búvárkodásra kiválóan alkalmas. Nemhiába, gyerekes családok uralták a partot. A víz fantasztikusan nézett ki. Nem győztem csodálni! Szinte minden 10 percben valami színbeli változást fedeztem fel. Napos időben, a parthoz közel eső rész zöld volt, majd szépen lassan átment kékbe és kissé távolabb mélykék színben fodrozódtak a hullámok. Itt bemenünk egy kicsit pancsolni a vízbe. A halak kövek között beúsztak a sekély vízű védett részbe, és a fördőzők között navigáltak. Itt sokan haleleséggel csalogatták őket magukhoz közelebb, 20-30 cm-es példányok is közel merészkedtek az emberekhez.

A Lydgate Beech védett partszakasza

Korhadt uszadékfa a tengerparton

A Wailuha öböl színei

Rohanó kakas a Lydgate Beech-en

A strand északi részén a Waiula folyó halvány zöld árama torkollott a tengerbe. A folyóval párhuzamos utat, (580) a királyok útjának nevezték nem véletlenül, mert nem is olyan régen csak a királyok járhattak a hegy gerincén kialakított tisztáson. A folyó torkolatánál valamikor hét templom állt, melyek fontos ceremoniális események színhelyei voltak. Nem csak Hawaii nyolc szigetéről, de még a Polinéziai Szigetvilágból, pl. Tahitiről is elkenuztak ide. Mind a hét templomnak különböző volt a szerepe, pl. az egyikben emberáldozatokat végeztek, főképpen hadifoglyokat áldoztak fel, de békeidőben a köznépből származók voltak a szerencsétlen kiválasztottak, akiket a hóhér előző este titokban megfojtott. A másik templom a királyi "szülőotthon" volt, az összes jövendőbeli főnöknek/királynak itt kellett megszületnie. Az összkomfortot a hát és lábtámasztó vulkáni kő nyújtotta a kismamának. A hiedelem szerint, ha az egyik kövön hagyott köldökzsinórt patkány vitte el, akkor az újszülöttből tolvaj vált nagykorában. Ha a köldökzsinór a kövön maradt, akkor minden rendben volt. Az új főnök megszületését fémes hangzású kő (Bellstone) megkondításával jelezték, amit állítólag az egész folyóvölgyben hallottak. Ezekből a templomokból mára csak sötét kőkupacok maradtak, de sok őlakos szent helyként tiszteli őket. A Lydgate strand északi végénél levő egyik templom kövén terményáldozatokat és egy kagyló lei-t találtunk.

Templom maradványok

Kókuszpálma

Kilátás az egyik
Waiula templomból

Az egyik pálma termése

Terményáldozatok

A meleg elől a közeli Kókuszpálma Bevásárló Központba húzódtunk. Itt többnyire a turisták ajándékvásárlási igényeit kielégítő boltokkal találkoztunk. Volt néhány igen nívós is, pl. amelyik hajó maketteket és csontnyelű késeket, Aloha selyem ingeket vagy Nihau-i kagyló ékszereket árult. Ez utóbbi boltban elég sokat időztünk. Elsőként az apró (kb. rizs szem nagyságú) rózsaszínű kagylókból, sziszifuszi munkával készült láncokat csodáltam meg. Volt közöttük többsoros több ezer dollárért, egysoros pár százért. A legolcsóbb is $145-ba került. Nagyon tetszettek, de nem vettem semmit, sajnos rózsaszínes árnyalatuk nem igazán illett a bőröm színéhez.

Piros virágokkal borított fa a
Kókuszpálma bevásárlóközpontnál

Az igen jó beszélőkével megáldott eladó hölgy elmesélte, hogy a Nihaui asszonyok nem fő foglalkozásként űzik a kagylóékszer-készítést, ez csak kiegészítő kereset számukra. Az egész család részt vesz az előkészületben, közösen gyűjtik, válogatják a kagylókat. Az összegyűjtött kagylók 4/5 része a szemétben landol: ezek szín vagy méret hibásak, vagy töröttek. A család férfi tagjai a kagylók kilyukasztásában is segédkeznek, ez bicikli küllővel történik! Ezt a fajta kagylófűzést azt hiszem a csipkeveréshez, a lószőrből való ékszerkészítéshez tudnám bonyolultságában a leginkább hasonlítani. Hagyományos mintákkal dolgoznak, a 80-as években találtak ki egy új fajtát, egyébként ugyanazokat a motívumokat fűzik, mint dédnagymamáik. Az eladó hölgy egy profi idegenvezetőnél nagyobb lelkesedéssel válaszolt minden kérdésünkre, egy-egy mondat között hatalmasakat nevetett és közben folyamatosan bólogatott. Magunk között már csak "bólogatós nőnek" hívtuk. Viselkedésében leginkább egy kakadura hasonlított, de jó értelemben. Tőle tudtuk meg azt is, hogy a tiltott szigeten élők csak kizárólag hawaiival házasodhatnak, akinek erről más az elképzelése, annak el kell hagynia a szigetet. Egyébként a komfort hiánya ellenére az emberek nagyon boldogan élnek és nem kívánkoznak sehova. Ez alól csak a fiatalabb korosztály a kivétel, ők Kauai-ra járnak iskolába, és utána már nem nagyon kívánkoznak vissza Nihaura. Azt is megkérdeztük, hogy mi a véleménye a turistákról, rendesen viselkednek-e, szoktak-e butaságokat kérdezni, stb. A hölgy szerint még mindig az Amerikaiak viszik el a pálmát tudatlanságban: tőle egyszer azt kérdezték, hogy szalmafedeles kunyhóban lakik-e a strandon és tudja-e hogy mi az a mikrohullámú sütő... Leginkább annak örült, hogy a hurrikánok azért néha-néha beköszönnek a szigetre, jelentős rombolást hagyva maguk után. Ez komoly mértékben visszatartja az üzletembereket a nagyobb beruházásoktól, így talán soha nem fog annyira elvárosiasodni, mint Ohau vagy Maui. Turistákra természetesen szükségük van, mert ebből élnek, de a mostani mennyiség éppen elegendő.

Egy kis strandolást követően az eredeti vörös agyaggal festett pólókat áruló boltban kötöttünk ki. Ottó szeretett volna magának egy Humhumunukunukuapuaa-t ábrázoló pólót. Na ki emlékszik arra, hogy ez mit jelent? Pólót végül nem vettünk, de ismét elbeszélgettünk a tulajjal, aki leginkább egy kedves drogos benyomását keltette és éppen a boltot festette. Kb. 10 percnyi ismeretség után már azt részletezte, hogy a férje elég garasos, csak a sziget északi partjára mentek egy hétre nyaralni, ami azért elég unalmas, nem? Két napos hawaii tartózkodásom után én egy csöppet sem gondoltam így! Ő inkább Mauira ment volna, mert ott nőtt fel, és hiányzott neki az éjszakai élet. Mindenesetre nagyon kedves volt és felajánlotta hogy fényképezkedjünk le a papagájaival.

A papagájok szemmel láthatólag élvezték, hogy játszottunk velük egy kicsit. A boltban dolgozó másik lány nagyon félt a narancssárga színűtől, mert az csak fiúkkal barátkozik, a lányokat megkergeti és megcsipkedi. A papagájok elég nehezek voltak, a karmaik pedig nagyon hegyesek, pár perc alatt is jól megböködték a bőrünket.

Mindenkinek a pólójához
illik a madár!

Pityuka okos...
... és szép!

Adél nem fél, hogy
rápottyant a madár...

Nagyon kedvesek voltak az emberek

Ottó eleinte idegenkedett a Hawaii mintás ingektől, de buliból felpróbált egyet az egyik boltban. Nehéz volt kiválasztani, hogy a rengeteg élénkebbnél élénkebb színkombináció közül melyik az, ami még valamennyire elfogadható. Az egyik eladó nagyon dícsérte, hogy milyen jól áll neki, úgy tűnt, hogy őszintén gondolta. Ez a bolt a Hilo Hattie volt, utólag kiderült, hogy több üzletük is van, többek között Kaliforniában is, az egyik épp a Tustin-i aparmanunk közelében...

Ottó hawaii inget próbál

Este valami egyszerűt és gyorsan hozzáférhetőt akartunk vacsorázni, az útikönyvből kiválasztottunk egy helyiek által kedvelt pizzázót Kalaheo-ban. Itt nem fordul meg annyi turista, teljesen bensőséges és falusias volt a hely hangulata. A könyv szerint itt kapható a szigeten a legfinomabb pizza. Nem sokáig haboztunk a menü kiválasztásával, természetesen Hawaii pizzát rendeltünk. Érdekes, hogy itt egyszerűen csak ananászos sonkás pizzának hívták... :-)